Televizyondan bilgisayara, telefondan elektrik süpürgesine günlük yaşamın vazgeçilmez parçaları haline gelmiş birçok eşya elektrik-elektronik alanında yer alan ürünlerdir. Elektrik-elektronikalanı bugün diğer tüm alanları geliştiren temel sanayi durumundadır.
Elektrik-Elektronik Teknolojisi Alanında ihtiyaç duyulan nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi için kamu kurumları ve özel kuruluşların iş birliği yapması son derece önemlidir.
Türkiye'deki elektrik-elektronik sektörü hazır olarak gelen parçaların montajıyla başlamıştır. Zaman içinde gelişen ve özellikle 1990'lı yıllardan itibaren hızlı bir şekilde büyüyen sektör, 2002 yılında büyük bir ihracat gelirine ulaşmıştır. Günümüzde, özellikle Marmara ile Ege bölgesine yayılan bu sektörde genellikle orta ve büyük ölçekli firmalar faaliyet göstermektedir. Elektrik-elektronik alanı Türkiye'de teknik ve yapısal açıdan altı alt sektörden oluşmaktadır. Bu alt sektörler ve içerdikleri alanlar şunlardır:
• Bilişim,
• Tüketim cihazları,
• Telekomünikasyon,
• Profesyonel endüstri cihazları,
• Askerî elektronik cihazlar,
• Bilgisayar.
Elektrik-Elektronik Teknolojisi Alanı Çerçeve Öğretim Programı ile öğrencilere, alan ve dallar ile ilgili temel bilgi ve becerileri kazandırmanın yanı sıra yeniliğe ve değişime uyum sağlayabilen, çevresindeki insanlarla sağlıklı iletişim kurabilen, hedeflerini belirleyip bunlara ulaşmak için girişimlerde bulunabilen, yaratıcı, eleştiriye açık ve mesleki yeterliklere sahip bireyler yetiştirilmesi hedeflenmiştir. Program 4 yıl olarak tasarlanmıştır. Programın temel yapısı oluşturulurken 9 ve 10. sınıflarda ortak dersler ile alan ortak dersleri, 11 ve 12. sınıflarda ise dallara özel derslerin öncelikli olarak okutulması planlanmıştır.
Bu alanda meslekî eğitim almış kişiler rahatlıkla iş bulabilirler. Başta Avrupa Birliği ülkeleri olmak üzere birçok ülkede kendi branşlarıyla ilgili kariyer yapma imkânına sahiptirler.
Alan, bugün kendi tasarım ve teknolojilerini geliştirecek güce ulaşmıştır. Elektrik-Elektronik alanı üretim, ihracat ve istihdamıyla ülke ekonomisine yaptığı birinci derece katkının yanında diğer sektörlere olan etkileriyle ikinci derece katkılarda da bulunmaktadır. Bu alanındaki teknoloji değişimi ve kalite artışı elektrik-elektronik ürünlerini girdi olarak kullanan birçok alanda da kalitenin artmasına olumlu etkide bulunmaktadır.
Günümüzde, elektrik-elektronik alanındaki ürünler ve kullanılan teknoloji hızla değişmektedir. Dolayısıyla bu alan sürekli gelişen, dinamik bir yapıya sahiptir. Alanın bu özellikleri Ar-Ge (Araştırma-Geliştirme) çalışmalarının ve nitelikli personel istihdamının önemini artırmaktadır.
ELEKTRİK-ELEKTRONİK TEKNOLOJİSİ ALANI MESLEK DERSLERİ
9.SINIF ALAN ORTAK DERSLERİ (11 SAAT) :
TEMEL ELEKTRİK ELEKTRONİK ATÖLYESİ* : 9 SAAT
MESLEKİ GELİŞİM ATÖLYESİ : 2 SAAT
10.SINIF ENDÜSTRİYEL BAKIM ONARIM DAL DERSLERİ (14 SAAT) :
KUMANDA ve KONTROL ATÖLYESİ* : 9 SAAT
ELEKTRİK ELEKTRONİK ESASLARI : 3 SAAT
BİLGİSAYARLA DEVRE DİZAYNI : 2 SAAT
11.SINIF AMP ENDÜSTRİYEL BAKIM ONARIM DAL DERSLERİ (22 SAAT) :
ELK MAKİNELERİ KONTROL SİSTEMLERİ* : 6 SAAT
ENDÜSTRİYEL KONROL ve ARIZA ANALİZİ : 5 SAAT
BİLGİSAYAR DESTEKLİ UYGULAMALAR : 2 SAAT
DİJİTAL ELEKTRONİK : 3 SAAT
ENDÜSTRİYEL ELEKTRİK SİSTEMLERİ : 4 SAAT
MİKRODENETLEYİCİ DEVRELER : 2 SAAT
11.SINIF ATP ENDÜSTRİYEL BAKIM ONARIM DAL DERSLERİ (12 SAAT) :
ELK MAKİNELERİ KONTROL SİSTEMLERİ* : 6 SAAT
ENDÜSTRİYEL KONROL ve ARIZA ANALİZİ : 4 SAAT
BİLGİSAYAR DESTEKLİ UYGULAMALAR : 2 SAAT
12.SINIF AMP ENDÜSTRİYEL BAKIM ONARIM DAL DERSLERİ (28 SAAT) :
İŞLETMELERDE BECERİ EĞİTİMİ* : 24 SAAT
ENDÜSTRİYEL KONROL SİSTEMLERİ : 4 SAAT
12.SINIF ATP ENDÜSTRİYEL BAKIM ONARIM DAL DERSLERİ (14 SAAT) :
ENDÜSTRİYEL KONROL SİSTEMLERİ* : 4 SAAT
DİJİTAL ELEKTRONİK : 4 SAAT
ENDÜSTRİYEL ELEKTRİK SİSTEMLERİ : 4 SAAT
MİKRODENETLEYİCİ DEVRELER : 2 SAAT
Okulumuzda Elektrik-Elektronik Teknolojisi Alanına ait biri Kumanda, Kompanzasyon ve Otomasyon Atölyesi olmak üzere toplam 4 adet Atölye bulunmaktadır.
ENDÜSTRİYEL BAKIM ONARIM DALI:
Tanımı:
Endüstriyel bakım ve onarım elemanının sahip olması gereken, fabrika, atölye vb. işletmelerdeki elektrik elektronik sistemlerin bakım ve onarımını yapma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı:
Fabrika, atölye vb. işletmelerdeki elektrik elektronik sistemlerin bakım ve onarımına ilişkin işlemleri, yapma yeterliklerine sahip nitelikli meslek elemanları yetiştirmek.
Meslek Elemanında Aranan Özellikler:
Bu alandaki mesleklerde çalışacak kişilerin;
*El ve gözlerini eş güdümlü kullanabilen,
*Şekil ve uzay ilişkilerini görebilen,
*Dikkatli ve sorumluluk sahibi olmalıdır,
*Makine ve malzeme ile çalışmaktan hoşlanan,
*Titiz ve özenli olarak çalışabilen,
*Ekip halinde çalışmaya yatkın.
* Soğukkanlı ve sabırlı çalışan,.
* Matematik ve fen bilimleri ilgili konularda başarılı,
* Şekilleri doğru algılayabilen
* Sayılar ve şekiller arasındaki ilişkileri çabuk algılayabilen
* Teknoloji alanındaki yenilikleri takip eden kişiler olması gerekmektedir.
Meslekte çalışacak kişilerin tüm duyu organları işlevlerini tam olarak yerine getirmelidir. El becerisine dayalı bir meslek alanı olduğundan, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilmelidir. Ayrıca titizlik ve özen isteyen bir çalışma gerektirdiğinden kişinin sabırlı, dikkatli ve tedbirli olması gerekir.
Mekanik konulara ilgili ve yetenekli, teknik resim çizme ve okuma becerisi gelişmiş alet ve makinelerle uğraşmaktan hoşlanan, sesleri ayırt edebilme yeteneğine sahip, ince ayrıntıları algılayabilen, ekip çalışmasına yatkın, sorumluluk duygusu gelişmiş, fen bilimleri, matematik, bilgisayar ve yabancı dil bilgisine sahip kişiler olması gerekir. Bunların yanında endüstriyel bakım onarım dalını seçecek kişilerin devre tasarım yeteneği ve matematiksel konulara ilgi duyan kişiler olmaları gerekir.
Görevleri:
* DC ve AC devre çözümlerini yapmak.
* Analog devre elemanlarını seçmek.
* Lojik devreleri tasarlamak ve kurmak.
* Dâhilî ve haricî tesisatın bakım ve onarımını yapmak.
* Hassas lehimleme ve güç kaynağı işlemlerini yapmak.
* Bilgisayar ortamındaki işlemleri yapmak.
* Elektronik sistemlerin arızasını tespit etmek.
* Sistemlerin arızalarını gidermek.
* Elektrik makineleri ve kontrol sistemlerini kullanmak.
* Elektrik makineleri ve kontrol sistemlerinin arızalarını gidermek.
* Dijital elektronik devreleri kurmak.
* Mikrodenetleyici ile devre dizayn edip sistemi çalıştırmak.
Çalışma Ortamı ve Koşulları:
Endüstriyel bakım-onarım elemanları; istihdam edildikleri işletmenin çalışma sahasına (kâğıt, gıda, tekstil, otomotiv, tıp vb.) göre farklı ortam ve koşullarda çalışabilirler. Ayrıca, güç elektroniği, PLC (Programlanabilir Lojik Kontrol) yazılım ve uygulamaları, ölçüm/kontrol sensör sistemleri onarımı, elektronik AC, DC sürücü (driver) üniteleri onarımı, endüstriyel elektrik motorları, otomasyon sistemleri bakımı, elektronik kart onarımı, endüstriyel ağlar, enstrümantasyon gibi kurulu sistemin çalışma devamlılığı ve işletme sürekliliğinin sağlanması ile ilgili görev ve sorumlulukları yerine getirirler. Çalışırken elektrik çarpması ya da başka tür tehlikelere maruz kalınabilir. Bu nedenle görev yaparken dikkatli ve güvenlik önlemlerini alarak çalışması gerekir.
İş Bulma İmkanları:
Endüstriyel bakım onarım elemanının, iş bulma imkânları oldukça fazladır. Kamuya ve özel sektöre ait kurum ve kuruluşların elektrikle ilgili birimlerinde, elektrik santrallerinde, fabrikalarda, şantiyelerde ayrıca, güç elektroniği, PLC yazılım ve uygulamaları, ölçüm/kontrol sensör sistemleri onarımı, elektronik AC, DC sürücü (driver) üniteleri onarımı, otomasyon sistemleri bakımı, elektronik kart onarımı, endüstriyel ağlar, enstrümantasyon ve elektromekanik gibi alanlarda istihdam edilmektedirler. Kendi iş yerlerini açabilir ya da fabrikalarda bakım onarım elemanı olarak istihdam edilebilirler. Büyük ölçekli işletmeler genellikle elerindeki standart kapsamında tanımlanan tüm görevleri yapan endüstriyel bakım-onarım elemanı istihdam ederken, küçük ölçekli işletmeler özellikle cihazların ayarını yapma, baskılı devre hazırlama gibi işleri bu hizmetleri veren elektronik bakım-onarım firmalarından satın almaktadır.
Fiziki Koşulları:
Endüstriyel Bakım Onarım Dalı mezunları genellikle kapalı ortamlarda çalışırlar.
(*) Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği'nin 33. maddesi uyarınca yılsonu başarı ortalaması ile başarılı sayılamayacak dersleri ifade eder.