FERAH TANRIÖVER |
Öğrenmeye karşı istekli ve öğrenme için gerekli yeteneklere sahip olma, öğrenmede başarıyı etkileyen en önemli etkendir. Ancak, bazı yetenekli öğrencilerin yeterince çaba gösterdikleri halde bekledikleri verimi alamamaktan yakındıkları görülmektedir. Bu durum genellikle çalışma yöntemlerini kazanmamış olmaktan ileri gelmektedir. Böyle çocuklar daha küçük sınıflarda az ve gelişi güzel hazırlanmayla başarılı olabilirlerken sınıflar ilerledikçe öğrenciler arasında yetenek farkları azalacağından kendisi kadar yetenekli öğrenciler arasında eski başarı düzeyini korumak bu öğrenciler için giderek zorlaşacaktır. Bu durumda başarı düzeyini koruması için öğrencinin verimli çalışma yollarını bilmesi, zamanı ve enerjisini en yüksek verim alacak biçimde kullanması gerekmektedir. |
|
::: Rehberlik Çalışmalarımız :::
Öğretmenlerle Yapılan Etkinlikler:
* Kadina yonelik siddeti onleme egitimi 2022
* Eğitimde bireysel farklılıklar semineri 2022
Velilere Yapılan Etkinlikler:
* Ergenlik dönemi ozellikleri ve sağlıkli aile ilişkileri semineri 2022
* Sağlıklı yaşam semineri 2022
Öğrencilerle Yapılan Etkinlikler:
* Yaşar Üniversitesinde 1 gün Etkinliği Ocak 2023
* Tepekule Üniversite ve Kariyer Fuarı Kasım 2022
* İlgi, yetenek ve meslek secimi semineri 2022
* Zararli aliskanliklar ve teknoloji bagimliligi semineri 2022
* İşkur / CV hazırlama ve iş arama becerileri eğitimi 2022
* 9.sınıflar oryantasyon eğitimi 2022
* Mesleki eğitimi tanıtma gezisi 2021
* Flört şiddeti eğitimi 2021
* Yaşar üniversitesi gezisi 2021
* Diğer Etkinlikler:
Verimli Ders Çalışma
Verimli ders çalışma, ders başında saatlerce oturmak değildir.
Verimli ders çalışma sayesinde ne zaman ders çalışıp ne zaman çalışmayacağınızı bilirsiniz.
Çok çalışan değil, çalışmasını bilen kazanır.
Çalışılacak Ortamın Düzenlenmesi
Verimi arttıracak şekilde düzenlenmelidir.
Çalışmalar mutlaka aynı yerde yapmalıdır, çalışma odası yoksa bir çalışma köşesi düzenlenmelidir.
Masanın düzenli olmasına dikkat edilmeli, masada sadece çalışılacak dersle ilgili malzemeler bulunmalıdır.
Oda temiz ve havadar olmalıdır.
Poster, afiş vb. dikkat dağıtıcılar olmamalıdır.
Oda sesten uzak olmalıdır.
Isısı ders çalışmaya uygun olmalıdır.
Odanın aydınlığı gözü yoracak şekilde olmamalıdır
Çalışma masası, pencere kenarı gibi ilgi dağıtıcı bir yere konmamalıdır.
Çalışma için kullanılacak materyaller çabuk ulaşılan bir yerde olmalıdır.
Verimli Çalışmayı Engelleyen Tuzaklar
Plansız programsız çalışmak
Müzik dinleyerek, tv izleyerek çalışmak
Yatarak çalışmak
Uygun olmayan dağınık ortamda çalışmak
Çalışırken başka şeyler düşünmek, hayaller kurmak
Konuyu kavrayacak kadar çalışmamak
Hedefleri ulaşılamayacak kadar yüksek tutmak
Çalışmalar sırasında yeterli derecede dinlenmemek
Tekrar yapmamak
Arkadaşlara hayır diyememek
Çözümlenemeyen kişisel ve ailevi nedenler
Zorlanılan derslerin dışlanması
Aşırı kaygı
Uzayıp giden telefon konuşmaları yapmak
Motivasyon eksikliği, isteksizlik
Zamanı denetleyememek
Kendisini başkasıyla kıyaslamak
Çevrenin beklentilerinin çok yüksek olması
Çalışma Süresi
Çalışma süresi çocuğun yaşına göre değişiklik gösterir. Küçük çocuklarda bu süre daha kısa, büyük çocuklarda daha uzun olmalıdır.
Ders aralarında uzun dinlenme süresi bulunan kısa süreli çalışmalar bu uzun dinlenme aralarında unutulabilir ve yeniden konuya ısınmak zor olabilir.
Çalışma ve dinlenme sürelerinin oranı, öğrenilecek parçanın türüne göre değişir. İçeriği bakımından kavramayı, analiz edilmeyi ve yeniden bütünleştirmeyi gerektiren konularda çalışma süresinin uzun olması gerekmektedir.
Ara vererek çalışmak her zaman tek parça ve çok yoğun çalışmaya göre daha iyi sonuç verir. Çünkü ilginin azalmasına ve yorgunluğa neden olmaktadır. Kısa ve bitirilmiş iş; uzun işten daha çok kişiyi güdüler. Ayrıca dinlenme süresinde zihnin öğrenilen konuyla meşgul olmaya devam eder ve doğru tepkilerin yerleşmesine ve buna karşılık yanlış tepkilerin unutulmasına olanak sağlar. En verimli ders çalışma saatleri, öğleden önce 8:30 ile 12:00 arası ve öğleden sonra 16:00 ile 18:00 arasıdır.
Hiç ara vermeden çalışılırsa algılama gücü bir süre sonra düşmeye başlar. Çok ara vererek çalışmaya kalkışırsa bu kez de hatırlama eğrisi hızla düşmeye başlar.
Çalışma Programını Hazırlarken
1.Aşama
*Her dersten çalışılması gereken konular saptanmalıdır.
2.Aşama
*Çalışılması gereken dersler ve konular haftanın günlerine bölünerek yerleştirilmelidir.
3. Aşama
*Okuldan geliş-gidiş zamanı ile uykuya yatış zamanı arasında kalan çalışma süresi hesaplanmalıdır.
Çalışma Programını Hazırlarken(2)
Sürekli aynı ders çalışmak yerine değişik derslere de çalışılmalıdır.
Program 1 saatlik dilimlere ayrılmalı ve bu dilimler arasında mutlaka dinlenme olmalıdır.
Hangi derslere çalışacağı programda belirtilmelidir.
Dinlenme aralarında farklı faaliyetlerde bulunulmalıdır.
Günlük etkinlikler, hobiler vb. yapılan faaliyetlere planda yer verilmelidir.
İki aynı türden (sözel, sayısal) ders veya konu çalışılmamalıdır.
Öğrenme Yöntemleri
Öğrenme bireysel bir faaliyettir. Fakat bazı yöntemler kişinin öğrenmesini kolaylaştırır.
Verimli ders çalışma yöntemlerini bilmek ve yerinde kullanmak kişiye kolaylık sağlar.
Öğrenilecek konu uzun ise parçalara bölerek, konu kısa ise bir bütün halinde öğrenmek daha kalıcı olur.
Parçalara ayrılarak çalışılan konular, öğrenildikten sonra birbiriyle bağlantı kurularak, tekrar yapılarak, pekiştirilerek bütünleştirilmelidir.
Dinlerken not tutmak öğrenmeyi arttırır.
Bilgilerin anlamı ne kadar açıksa, zihinde kalma ve hatırlanma olasılığı da o kadar yükselir.
Özellikle ilgi duyulan şeyler daha çabuk öğrenilir ve hatırlanır.
Bir şeyin bellekte kalması, anlamıyla doğru orantılıdır.
Kendi Kendine Çalışmaya Başlamadan Önce...
Gerçekten çalışmaya başlamak için oturulmalı ve çalışma programına uyulmalıdır.
Ne kadar süre ile çalışabileceğine karar verilmeli ve ona uymaya çalışılmalıdır.
Karar verilen süre içinde hangi konuların çalışılacağı belirlenmelidir.
Başlangıçta süratten çok işin doğru biçimde öğrenilmesine ağırlık verilmelidir. Örmeğin yabancı bir dilde sözcüğün söylenişinin yanlış öğrenilmesi ve bu haliyle tekrarlanması ilerde doğrusunun öğrenilmesini zorlaştırır. Bu nedenle başlangıçta işin yapılış şeklini öğrenme, hızlı yapmaya tercih edilmelidir.
Öğrenilecek malzemeyi önce bir bütün olarak algılamalı, sonra her biri kendi içinde anlamlı bir bütün oluşturarak parçalara ayrılmalı, her parça üzerinde ayrı ayrı alıştırmalar yapılmalıdır.
Yapılan bir işte bir ilerleme olup olmadığını bilmek, nerelerde hatalar yapıldığını görmek yararlıdır. Örneğin ok atma alıştırmaları yapan bir kimse her seferinde, oku hedefin neresine attığını görmezse yapacağı alıştırmalardan hiçbir yarar sağlayamaz.
Kazanılacak beceri bir parçanın ezberlenmesi ise, bu iş için ayrılan vaktin bir bölümü parçanın okunmasına, daha fazla bölümü ise parçanın ezberlenmesine ayrılmalıdır.
Konsantrasyonu Arttırmak İçin Öneriler
Kesin amaç belirlenmelidir.
Çalışmalara çeşitlilik katmak gerekir.
Planlı çalışmak konsantrasyonu arttırır.
Zihin ve bedenin yeterince dinlenmiş olması gerekir.
Çok uzun süre fazla ara vermeden çalışılmamalıdır.
Kendine güven konsantrasyonu arttır.
Belirli Bir Konuya Çalışmaya Başlarken
Başlık hakkında düşünülmeli. Çalışılan konu ne ile ilgili olabilir? Fikir yürütülmelidir.
Tablolara, konu başlıklarına göz gezdirilmelidir.
Okunan konu ile ilişkin önceki bilgiler hatırlanmaya çalışılmalıdır.
Konuyu ayrıntılı okumadan önce o bölümü okumakla neler öğrenebileceği kendi kendine sorulmalıdır.
Okunacak parçalara göz gezdirerek temel bir fikir edinilmeli ve parçanın giriş ile özet bölümünü okunmalıdır.
Çalışacak Bölüm Okurken
Önemli yerleri kitapta işaretlenmelidir. Kendisine özgü geliştirdiği işaretleri kullanmak öğrenmeyi kolaylaştırır.
İşaretleme alt bölümün hepsini okuduktan sonra yapılmalıdır.
Konuyla ilgili sorular hazırlanmalıdır.
Okunan parçanın ana fikri, yan fikirleri ayırmalı ve önem sırasına konulmalıdır.
Parçanın özeti çıkarılmalıdır.
Okumayı Bitirdikten Sonra
Kitabı kapatıp sessizce öğrenilenleri tekrarlanmalı, çıkarılan özet ve sorular cevaplanmalıdır.
Cevaplanamayan ve hatırlanmayan bölümler tekrar okunmalıdır.
Başka bilgiler ile ilgili bağlantılar kurulmalıdır.
Yüksek Sesle Okumanın Yararları
Zıhının dağılmasını engeller
Sesli tekrar dikkat toplamaya yardımcı olur.
Kelimenin telaffuz edilmesi onların belleğe yerleşerek akılda kalmasını sağlar.
Sadece görsel duyu değil işitsel duyuyu da harekete geçirir.
Yüksek sesle okunan görüntüler zihinde canlanır.
Kötü Dinleme Alışkanlıkları
İnsan zihni dakikada 600 kelimelik bir konuşma hızına sahiptir. Normal bir konuşmanın hızı dakikada 150 kelime civarında olduğuna göre dinleme esnasında zihinde 450 kelimelik bir boşluk kalmaktadır. İşte bu boşluk dikkatin dağılmasını kolaylaştırır. Yine insan karşısında konuşanı 30 saniye kadar bilinçli olarak dinler, sonra 1 veya 2 saniyelik kopukluk dikkatin dağılmasına neden olur.
Konuyu sıkıcı olarak niteleme
Konuşmacıyı eleştirme
Konuşmaya aşırı tepki gösterme
Sadece olayları dinleme
Her şeyin taslağını çizme
Yapmacık dikkat
Farklı uyarıcılarla ilgilenme
Kolay durumları seçme
Düşünme hızını boşa harcama
Kötü Dinleyici-İyi Dinleyici
Konunun sıkıcı olduğuna karar verir ve öğretmenin anlattıklarıyla ilgilenmez.
Konuşmacıda yanlışlıklar arar. Görünüşü ile ilgilenir. Konuşmacının önemli bir şey söylemeyeceğine karar verir.
Ders sıkıcı olsa bile önemli ve yararlı olacağını düşünerek dersi dikkatle dinler.
Dersi popüler olma yarışması veya moda gösterisi olarak görmez. Derste eleştirecek şeyler değil geçerli düşünceler arar.
Dersin çoğunu kaçırdığı için konuşmacıyla aynı fikirde olmaz.
Sadece olayları dinler ve bunların konuşmacının görüşü olduğunu düşünür.
Form ve biçim ile fazla ilgilenir. Anlatılanlar içinde tüm ayrıntıları not almaya çalıştığı için dersin özünü kaçırır.
Konuşmacıya bakar fakat dikkatle dinlemez. Ders kitabından okuyacağını düşünür.
Duyguları ile değil aklı ile dinler. Not alır ve eğer konuşmacı ile aynı fikirde değil ise sorular sorar.
Olaylar ile birlikte görüşleri, yorumları dinler. Verilen örneklerin olayları nasıl desteklediğine dikkat eder.
Konuşmacıyı dikkatle dinler. Sunulan bilgilerin kitapta olmayacağını, desin derste anlaşılacağını bilir.
Dinlemeyi durdurmak için devamlı neden bulur. Kapının açılıp kapanması, kalem düşmesi.
Karmaşık düşünce ve tartışmayı dinlemek istemez. Öğrenmek değil, eğlenmek ister.
Konuşmacıyı tembelce dinler. Genellikle hayal kurar.
Dışarıdan gelen uyarıcılarla ilgilenmez ve dikkatini konuşmaya verir.
Yeni bilgiler öğrenmek ister ve çaba sarf eder. Karmaşık düşüncelerden korkmaz.
Derste her fazla zamanı kullanır.
Yaygın Not Alma Sorunları ve Çözüm Önerileri
"Zihnim dağılıyor ve sıkılıyorum": Sınıfın önüne oturup derse hazırlıklı gelinmelidir.
"Öğretmen çok hızlı konuşuyor": kısaltma sistemi geliştirip, kısaltmalar kullanılmalıdır.
"Öğretmen konuyu dağıtıyor": konuyu önceden gözden geçirmeli ve konunun örgütlenme noktaları belirlenmelidir.
"Bazı düşünceler uygun görünmüyor" bu düşünceleri işaretlemeli daha sonra öğretmene sormalıdır.
"Her şey önemli görünüyor veya hiçbir şey önemli değil": konu hakkında bilgi sahibi değildir. Konuyu tekrar çalışması gerekir.
"Öğretmen terimleri açıklamadan kullanıyor": anlaşılmayan terimler kaydedilip sözlükten anlamlarına bakılmalıdır.
"Öğretmen doğrudan kitaptan okuyor": kitaptan pasajları işaretlenmeli, öğretmenin yorumlarını not alınmalıdır
TEKRAR
Hafıza ve Tekrarlama
Öğrendikten hemen sonra hafızanın ulaştığı yüksek noktada uygun ve düzenli tekrarların yapılması hatırlama miktarını en yüksek düzeyde kalmasını sağlar.
İlk tekrar 20-40 dk. Bir çalışmanın sonucunda yapılmalı ve 10 dk. kadar sürmelidir. Sayısal konularda problemin çözümüne ulaşıncaya kadar ara vermeden çalışılmalıdır.
İkinci tekrar yaklaşık 24 saat sonra yapılmalı ve 2-4 dk. sürmelidir.
3. tekrar bir hafta sonra yapılmalı ve 2-4 dk sürmelidir.
4. tekrar bir ay sonra yapılmalı ve 2-4 dk sürmelidir.
Okuduğunuzu Hatırlamak İçin Diğer Yapılacaklar
Bir materyalin en az iki kere okunması
Renkli kalem kullanma
Kendi sözcüklerimizle açıklama
Anahtar sözcük çıkarma
Düş gücü kullanarak olayların zihinde canlandırılması
Anlatılanların görselleştirilmesi
Not tutma ve tutulan notların tekrar yapılırken kullanılması
Uyumadan önce kısa bir tekrar yapma
En Çok Neleri Unuturuz?
Adlar
Rakamlar ve tarihler
İstenmeyen işler
Zor öğrenilmiş, tam kavranmamış konular
İnançlarımıza ters düşen gerçekler
Kısa sürede ve zorla öğrendiklerimiz
Öğrenmeye çalışmadan rastgele öğrendiklerimiz
Bize anlamsız gelen bilgiler
Öğrendikten sonra üzerinde fazlaca düşünülmeyenler
En Az Unuttuklarımız?
Güzel olaylar, anılar
Yatmadan önce gözden geçirilenler
Hatırlanmasına karar verilen şeyler
Üzerinde sık konuşulan tekrar edilenler
Kazanılan başarılar
Kişiye anlamlı gelen konular
Üzerinden iki hafta geçmeden yinelenenler
Kişiyi doğrudan ilgilendiren konular ve olaylar
Tarih-Coğrafya-Felsefe
Bir sonraki konularla ilgili özetler mutlaka okunarak derse gelinmelidir.
Ders izleme sadece dinleme olarak değil, ilgi, sürekli katılım, ve araştırarak yapılmalıdır.
Derste not tutmak oldukça önemlidir.
Dersin özelliğine göre atlas, grafik, şekil, harita vs. araçlar mutlaka kullanılmalıdır.
Konular birbiri ile sürekli ilişkili olduğu için olaylar arasında sürekli neden-sonuç ilişkisi aranmalıdır.
Türkçe
Türkçe dersi sürekli devam ve ilgi isteyen bir derstir.
Derse hazırlık yapılarak girilmelidir.
İmla kılavuzu ve sözlük, çalışmalarda kullanılmalıdır.
Kelime dağarcığınızı geliştiriniz ve bunun içinde bol bol kitap okuyunuz.
Matematik
Sınıfta öğrenilenlerin evde mutlaka tekrar edilmesi gerekir.
Yeni örnek ve testlerle öğrendiklerini tekrar etmesi gerekir.
Yapılamayan sorular çözüme ulaştırılana kadar yeni bir konuya geçilmemelidir.
Eski ve ya anlaşılmayan konuları belirlenmesi ve tamamlanması gerekmektedir.
Eski konuları belli bir tekrarla hatırlanması gerekmektedir.
Fizik-Kimya-Matematik
Konular arasında çok sıkı bir bağ olduğundan her konu ilgi ve özenle dinlenmeli ve öğrenilmelidir.
Ön çalışma yaparak derse girilmeli ve yeni kavram ve işaretler derse girmeden önce tanınmaya çalışılmalıdır.
Anlaşılmayan konular tam olarak öğrenilmeden yeni konuya geçilmemelidir.
Formül ve bağlantıların ezberlenmesi yerine bunların çıkış nedenlerini oluşturan kurallar özümsenmelidir.
Önce yavaş ve bilinçli soru çözülmeli, sonra iyi öğrenildiğinde konuları kapsayan bol miktarda soruyu giderek hızlanan bir tempoda çözülmelidir.
Verimli Çalışma TeknikleriHazırlayan:Ayfer YıldızKartal Rehberlik Araştırma MerkeziPsikolojik Danışman (Rehber Öğretmen)
Kaynakça:
1. Okullarda Rehberlik Çalışmaları; GÜNDOĞAN, Serdar; BAYGINER, Mehmet; Mamak Rehberlik Araştırma Merkezi; Ankara 1997.
2. Nasıl Ders Çalışılır? Öğrenmenin Yolu; Doç.Dr. ŞENEL, Abdulaziz; Özel Aziz Şenel Yayınları.
3. Nokta Dershanesi Rehberlik Servisi Yayınları.
4. İlköğretimde Rehberlik Ders Notları